استاد محمود لاهیجانیان هنرمند فقید نقاشی ایرانی پس از تحمل یک دوره بیماری دارفانی را وداع گفت.

روز گذشته، جمعه ۱۴ مهرماه استاد محمود لاهیجانیان هنرمند پیشکسوت نقاشی ایرانی دارفانی را وداع گفت.

مرحوم محمود لاهیجانیانیان که به گفته پسرش، مدتی به دلیل بیماری سرطان در حال درمان بود دیروز در بیمارستان عرفان درگذشت.

گفته می‌شود که مراسم تشییع پیکر این هنرمند فقید در روز یکشنبه ۱۶ مهرماه از ساعت ۹ صبح از خانه هنرمندان شهر اصفهان به سمت آرامستان باغ رضوان برگزار می‌شود.

زنده یاد استاد محمود لاهیجانیان در زمستان سال ۱۳۳۳ در اصفهان دیده به جهان گشود و هنر نقاشی را نزد مرحوم روح الله روحانی شروع کرد؛ او که تنها استاد این هنرمند پیشکسوت ایرانی بود. 

پس از آن، شادروان لاهیجانیان به آموختن نقاشی ایرانی آن هم از طریق بازدید از موزه ها، نمایشگاه‌ها و آثار هنرمندان داخلی و خارجی پرداخت و به یکی از هنرمندان نامی نقاشی ایرانی مشهور شد که این نشان دهنده ذوق و قریحه بسیار زیاد او در این هنر بود.

مرحوم استاد لاهیجانیان با علاقه‌ای که به هنر نقاشی نشان داد، توانست برای سه سال پیاپی در رشته مینیاتور رتبه اول را در استان اصفهان بدست آورد و همزمان با دوران تحصیلش بود که به دعوت حاج فخرالدین امامی، فرزند مرحوم استاد میرزا آقا امامی برای همکاری در زمینه کاشی سازی‌های استاد فخر اقدام کرد.

لازم به ذکر است که شادروان استاد محمود لاهیجانیان بر این باور بود مینیاتوریست‌های ایرانی وامدار تلاش‌های مضاعف استاد محمود فرشچیان هستند و به همین خاطر، ترجیح این هنرمند فقید این بود که واژه " نقاشی ایرانی " به جای واژه‌های " مینیاتور " و " نگارگری " استفاده شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.